Oldal kiválasztása

Tömeg, közlekedj okosan!

Kérlek!

Most, hogy a 4-6 villamos nem jár a teljes vonalon, kénytelen vagyok többet metrózni, mint amúgy ingerenciám volna. Lépten nyomon belefutok olyan idegborzoló jelenségekbe, hogy előjön belőlem az agresszív népnevelő. Ennek most ti lesztek a szenvedő alanyai. Közlekedni nem nehéz. Viszont hülyén közlekedni mindenkinek nehézséget okoz. Hogy légy a tömegközlekedés virtuóza úgy, hogy se én se más ne taposson a lábadra? Íme pár íratlan szabály, hogyan közlekedj okosan!

A Felszállás

Hagyjuk leszállni a népet.

Felszállás előtt az ajtó mellett, oldalról állunk meg. Ezáltal a leszállók a lehető legszélesebb területen tudnak özönleni a járműből. Miért jó ez? Mert hamarabb elfogynak és hamarabb felszállhatsz és hamarabb érsz oda, ahonnan már most késel.

közlekedjünk okosan

Engedd leszállni a parasztot!

Másokat sem gátolunk abban, hogy hagyja leszállni a népet.

Van, aki nem elhagyni akarja a járművet, csak útban van a leszállóknak. Engedd magad elé! Ha netán picit hátrébb is lépsz, hogy ne egyensúlyozzunk annak határán, hogy csapatostul esünk a szerelvény alá, még jobb!

Miért jó ez neked? Mert ez az illető, amíg útban van, lassítja a leszállást. Ha hagyod átmenetileg lelépni a szerelvényről és elállni a leszállók útjából, hamarabb elfogynak, hamarabb felszállhatsz és hamarabb érsz oda.

Hatolj be mélyen!

Ha egyszer villámsebesen felszálltál, ne kezdj bandukolni, amint átlépted a küszöböt! Nagy valószínűséggel nyolc másik ember toporog a sarkadban, hogy szintén felférjen.

Üres a szerelvény belseje, csodás! Foglald el! Ha görcsösen kapaszkodsz az ajtó két méteres körzetében, mert te csak négy megállót mész, valószínűleg mindenki megakad veled a kijárat bűvkörében. A szerelvény belseje meg kong az ürességtől.

Miért jó, ha elfoglalod a mélyét is? Mert jobban eloszlik a tömeg és így kényelmesebben utazhatsz. Hovatovább a jobban eloszló tömeg hamarabb felszáll és hamarabb leszáll, azaz minden hamarabb.

közlekedjünk okosan

Osztozz a kapaszkodón!

Utazás

Ha egy mód van rá, ne dőlj más kezére!

Szerintem is kényelmes póz, de alapvetően az oszlop nem annak támasztására való. Pláne, ha egy kapaszkodó ember kezének dőlsz. Az ilyesmiről amúgy nagyon könnyű meggyőződni: odanézel előtte. Illetve sok ember közt feltételezheted, hogy sok egyensúlyzavar sok kéz formájában keres kapaszkodót.

Ezen időt nem nyersz, csak jófejségi pontokat. Esetleg a kollektív utazásélményen javítva hamarabb lesz neked is jó napod.

Vedd le a táskád!

Egyrészt kisebb a kizsebelés esélye, másfelől a lábad közt jobban elfér és ezáltal tőled is jobban elférnek mások. Unod, hogy folyton beléd ütköznek hátulról? Hát lehet, hogy azért van, mert egy nyolc kilós púppal nyomulsz. Vedd le. És mit nyersz azon, ha többen és jobban elfértek? Kényelmesebb és gyorsabb utazást, hogy hamarabb legyen a hamarabb!

közlekedjünk okosan

Ha papucsban utazol, jól vigyázz!

Leszállás:

Nem maradsz le róla!

Higgy és bízva bízz, nem maradsz le róla. Ha egészséges vagy, nem közlekedsz a nagyiddal vagy három gyerekkel karöltve, meg tudsz tenni öt métert fél perc alatt. Két ok, amiért esetek 90%-ban fölösleges két megállóval a leszállásod előtt már becélozni az ajtót.

  1. Tömegben kicsi az esélye, hogy te akarsz egyedül leszállni. Ha meg nincs tömeg, miért ne tudnál leszállni?
  2. Tömegben az előtted levők se tudnak hova odébb menni. Ne tedd ki magad fölösleges kommandózásnak, ami után aztán szidhatod az általad létrehozott közlekedési viszonyokat.

Én nem mondom, hogy nincs olyan szerencsétlen csillagállás, hogy ott állsz a tömeg legmélyén és senki más nem akar leszállni. De ez biztos nem a Blaha Lujza tér lesz este fél hatkor. Mérlegelj! Nézd meg a körülötted állókat: egyik sem fészkelődik rajtad kívül? És ha te vagy az egyetlen, még mindig szólhatsz udvariasan, hogy legyenek kedvesek leengedni.

Mit nyersz vele? Nem kell fél lábon egyensúlyoznod fogad közt szorítva a táskádat az utolsó két megálló megtétele alatt. Mások felszállását ugyanezen a szakaszon nem gátolod, ami által hamarabb továbbhaladunk, hamarabb odaérünk és szokásos hamarabb.

Légy Úrinő/Úriember!

Egyrészt az emberek elég durva ráutaló magatartással tudják fennhangon hirdetni, ha ők a következő húsz kilométeren belül le akarnak szállni. Arra fordul a fejük, lábfejük, törzsük, felállnak hamarabb, nézik, jeleztek-e már? Ha leadtad ezeket a jeleket, de mégis úgy alakul, hogy szóban kell rákontráznod, mert valaki nem figyel, kérj utat magadnak! A “Leszállsz?!” nem egy kérés. A bocsánat és elnézést megfelelő hangsúllyal viszont nagyon szép magyar szavak.

Miért jó? Mert ugyanúgy eléred, amit akarsz, csak nem gerjeszted tovább a feszkót és hamarabb lesz szebb a napod.

közlekedjünk okosan

Légy Úriember!

Engedd le a másikat!

Én elhiszem, hogy uncsi a menetidő ellenben izgi a youtube/insta/messenger, de ha végig mentálisan vakarózni akarsz, állj a sarokba, ahol nem vagy útban. Egyébiránt ne bambulj az ajtóban, mint borjú az új kapura, az arra való, hogy fel le közlekedjenek rajta. Ha meg már ott ért a felismerés, hogy egy tucat ember készül elgázolni, ne próbálj egy ott helyben vékony függőleges vonallá zsugorodni, még nem volt ember, akinek sikerült. Konkrétan láttam olyat, aki behúzta a hasát, hátha ettől kevesebb teret foglal. A mérleget se csapta be, minket se. A megoldás egyszerű: szállj le! Lelépsz a felszállásra várakozók közé, első helyre, semmit sem vesztesz. Aztán, ha elfogytak a szerelvényt elhagyók, visszalépsz a fedélzetre.

Miért jó? Nem nézünk hülyének és nem lökünk fel. Elsőként szállsz vissza, tehát te döntöd el, hogy a megüresedett helyek közül melyiket foglalod el. Hamarabb leszállnak, hamarabb felszállnak és hamarabb érünk oda.

Mozgólépcsőkön is közlekedj okosan!

Ne állj meg közvetlenül előtte vagy utána!

Értem én, hogy itt találkoztok, most keresed a napszemüveged, most mondja telefonban valaki, hogy fordulj vissza, de könyörgöm, ne itt ácsorogj! Többtucat ember szeretne percenként áthaladni. Amikor jött a gnú csorda, Szimba se fordult velük szembe.

Jobbra tarts!

Állítólag cseppet sem halad át egyszerre több ember így, de íratlan szabály, hogy aki nem siet, jobbra áll, aki meg igen, az a baloldalon lépcsőzik. Ezt érdemes észben tartani, ha nem akarod, hogy egy aktatáskás, inges multi bojtár idegesen lihegjen a nyakadba.

közlekedjünk okosan

Jobbra tarts!

Ne könnyebbülj meg, miután leléptél

Eltekintve azoktól, akiknek nehézséget okoz a lelépés – sérülés, életkor, kisgyerekkel avagy kutyával van – indokolatlan csökkentened a tempón, miután leléptél. Már csak azért is, mert mögötted a mozgólépcső és az általa feléd lökött emberhad sebessége sem csökken. Hányas voltál fizikából? Ha lassítasz, miközben a mögötted levő változatlan sebességgel halad, mi lesz? Sarkadra lépés és anyázás, az lesz.

Na, van valami, amit kihagytam?

Van még ott, ahonnan ez jött!

szerelés - horgász szótár értetlen asszonyoknak

Szerelés

Ha már megvolt a nagybevásárlás és minden motyót a műveleti területre szállított, a horgász újabb szakzsargon-csokrot ránt elő a köpönyegéből. A...
vezetés stresszesen

Vezetés stresszesen

Stresszforrások Amíg az ember életében először kikerül forgalomba, felvált négyesig, felismeri élete első főútvonalát és megtapasztalja az országúti...

Suur Tõll és Piret

Saaremaa szigete Észtország nyugati felén a Balti tengeren fekszik. Az amúgy is 60%ban erdő borította ország ezen szegletében ehhez képest is...
netes-népi-humor-epikus-háttér1

A népi humor nem vész el csak epikussá alakul

Netes népi humor Szerintem minden gyereknek van egy korszaka, amikor nyuszikás vicceket mesél. Ha a közeli hozzátartozóknak szerencséje van, hamar...

Alkalmasság

Az nagy elhatározás után sokan gondolják, hogy lézeres szemműtét esetén a pénz összekuporgatása a kulcskérdés, de van egy másik nagy horderejű faktor: az alkalmasság. A potenciális betegek 40%-át...

Miként fajzik el az ízlés?

Egy bizonyos idő távlatából - ne firtassuk, pontosan mennyi - mosolyogtató visszatekinteni az ember kedvenc zenéire. Általában kirajzolódik egy fejlődési görbe, miként fajzik el az ízlés egyre...

Vezetés stresszesen

Stresszforrások Amíg az ember életében először kikerül forgalomba, felvált négyesig, felismeri élete első főútvonalát és megtapasztalja az országúti sebességkorlátokat a vezetés egyre másra kínálja...

Vezetés forgalomban

A rutinpálya rutinfeledatainak rutinos rutinizálása után közölte velem az oktatóm, hogy na akkor jövőhéten dupla bugyiban jöjjek, mert kimegyünk, legközelebb már vezetés forgalomban. Tekintve, hogy...

Szerelés

Ha már megvolt a nagybevásárlás és minden motyót a műveleti területre szállított, a horgász újabb szakzsargon-csokrot ránt elő a köpönyegéből. A megérkezést követi ugyanis az a cseppet sem...

Előző bejegyzés

Következő bejegyzés

Hozzászólás írása

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .